نورها

نورها

norha
نورها

نورها

norha

فایل های دانلودی برتر

پاورپوینت تحلیل معماری اپرای مرکز Xiqu

این فایل شامل تحلیل معماری اپرای مرکز Xiqu در قالب پاورپوینت و دارای21 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فایل به گونه ای...

پاورپوینت تحلیل معماری اپرای جدید در جینان

این فایل شامل پاورپوینت تحلیل معماری اپرای جدید در جینان   در قالب پاورپوینت و دارای28 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است ...

پاورپوینت تحلیل معماری کلیسای کاتولیک سوزوکا

این فایل شامل تحلیل معماری کلیسای کاتولیک سوزوکا اثر معماران آلفاویل در قالب پاورپوینت و دارای16 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده...

پاورپوینت تحلیل معماری کلیسای مریم مسیحی + کلیسای کاتول...

این فایل شامل تحلیل دو نمونه موردی کلیسا با عنوان های کلیسای مریم مسیحی + کلیسای کاتولیک Inbo در قالب پاورپوینت و دارای 23 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل ...

پاورپوینت تحلیل معماری مرکز کنگره کارآفرینان یابولی

این فایل شامل تحلیل معماری مرکز کنگره کارآفرینان یابولی اثر معماران MAD در قالب پاورپوینت و دارای 16 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه...

پاورپوینت تحلیل معماری مدرسه Belvue

این فایل شامل تحلیل معماری مدرسه Belvue در قالب پاورپوینت و دارای17 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فایل به گونه ای تن...

پاورپوینت تحلیل معماری مرکز فرهنگی Verbania

این فایل شامل تحلیل معماری مرکز فرهنگی Verbania در قالب پاورپوینت و دارای 20 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فایل به گ...

پاورپوینت تحلیل معماری کلیسای لاگارس + کلیسای Saemoonan

این فایل شامل تحلیل معماری کلیسای لاگاس و کلیسای Saemoonan در قالب پاورپوینت و دارای 30 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . ای...

پاورپوینت تحلیل معماری کتابخانه مرکز فرهنگ قوجینگ

این فایل شامل تحلیل معماری کتابخانه مرکز فرهنگ قوجینگ در قالب پاورپوینت و دارای 15 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فای...

پاورپوینت تحلیل معماری سونا Löyly در هلسینکی

این فایل شامل تحلیل معماری سونا Löyly در هلسینکی در قالب پاورپوینت و دارای 15 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فای...

پاورپوینت تحلیل معماری کلیسای Ylivieska + یک نمونه مورد...

این فایل شامل تحلیل  دو نمونه موردی کلیسا با عنوان های کلیسای Ylivieska + کلیسای تیکوریلا در قالب پاورپوینت و دارای 27 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل...

پاورپوینت تحلیل معماری استادیوم المپیک هلسینکی

این فایل شامل تحلیل معماری  استادیوم المپیک هلسینکی  در قالب پاورپوینت و دارای 18 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است ...

نمونه تفسیر آزمون mmpi - نمونه انجام شده تست mmpi (نمون...

تعداد صفحات: 21 نوع فایل: WORD نمونه اجرا شده، کلیه جداول Validity and K Corrected Clinical Scales و VALIDITY & CLINICAL SCALES و Harris-Lingoes and Socia...

نمونه انجام شده آزمون mmpi - نمونه تفسیر تست mmpi (نمون...

تعداد صفحات: 21 نوع فایل: WORD نمونه اجرا شده، کلیه جداول Validity and K Corrected Clinical Scales و VALIDITY & CLINICAL SCALES و Harris-Lingoes and Socia...

نمونه ای از تفسیر آزمون mmpi - دانلود نمونه اجرا شده آز...

تعداد صفحات: 25 نوع فایل: WORD نمونه اجرا شده دارای کلیه جداول Validity and K Corrected Clinical Scales و VALIDITY & CLINICAL SCALES و Harris-Lingoes and ...

نمونه اجرا شده آزمون mmpi همراه با تفسیر - نمونه گزارش ...

تعداد صفحات: 22 نوع فایل: WORD نمونه اجرا شده دارای کلیه جداول Validity and K Corrected Clinical Scales و VALIDITY & CLINICAL SCALES و Harris-Lingoes and ...

نمونه اجرا شده آزمون وکسلر بزرگسالان با تفسیر - نمونه آ...

تعداد صفحات: 29 (دو نمونه) نوع فایل: WORD   قسمتی از متن نمونه اول: فرم ثبت مقیاس هوش وکسلر برای بزرگسالان (نمونه اجرا شده) آزمونهای عملی و کلامی: 1-...

تفسیر تست وکسلر بزرگسالان - نمونه اجرا شده آزمون وکسلر ...

تعداد صفحات: 10 نوع فایل: WORD   قسمتی از متن: معرفی آزمودنی معرفی مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر بزرگسالان تعریف هوش سطوح تفسیریWAIS-R سطح 1: تفسی...

نمونه اجرا شده آزمون وکسلر با تفسیر - تفسیر آزمون وکسلر...

تعداد صفحات: 19 نوع فایل: WORD   قسمتی از متن: فرم ثبت مقیاس هوش وکسلر برای بزرگسالان (نمونه اجرا شده) آزمونهای عملی و کلامی: 1- اطلاعات عمومی 2- درک ...

نمونه اجرا شده آزمون هوش کودکان وکسلر - نمونه اجرا شده ...

تعداد صفحات: 13 (دو نمونه) نوع فایل: WORD   قسمتی از متن نمونه اول: معرفی آزمودنی تعریف هوش گام اول – گزارش نمرات معیارو رتبه درصدی خرده مقیاس...

نمونه انجام شده تست وکسلر کودکان- نمونه انجام شده آزمون...

تعداد صفحات: 4 نوع فایل: WORD   قسمتی از متن: در خرده آزمون ادراک: نمره پایین نشان دهنده ضعف درآگاهی از واقعیت،شناخت وهوشیاری نسبت به جهان روزمره،درک و...

نمونه آزمون انجام شده وکسلر - آزمون وکسلر کودکان 4 - نم...

تعداد صفحات: 9 نوع فایل: WORD     قسمتی از متن: معرفی آزمودنی تعریف هوش گام اول – گزارش نمرات معیارو رتبه درصدی خرده مقیاس ها و 4 شاخص اص...

نمونه تفسیر تست میلون - نمونه تفسیر آزمون میلون 3 (دو ن...

تعداد صفحات: 21 (دو نمونه اجرا شده آزمون میلون) نوع فایل: WORD   قسمتی از متن   نمونه اول: مشخصات معاینه وضعیت روانی پاسخنامه نیمرخ MCMI-III ...

نمونه اجرا شده میلون - نمونه اجرا شده تست میلون (نمونه ...

تعداد صفحات: 11 نوع فایل: WORD   قسمتی از متن: مشخصات آزمودنی معاینه وضعیت روانی پاسخنامه نیمرخ MCMI-III تفسیر آزمون میلون: گام اول: بررسی شاخص ها...

پاورپوینت تحلیل معماری اقامتگاه دانشجویی در پاریس + یک ...

این فایل شامل تحلیل معماری تحلیل معماری اقامتگاه دانشجویی در پاریس + یک نمونه موردی دیگر در قالب پاورپوینت و دارای33 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب ...

پاورپوینت تحلیل معماری مرکز توانبخشی اسپانیا + یک نمونه...

این فایل شامل تحلیل دو نمونه موردی مرکز توانبخشی با عنوان های  مرکز توانبخشی اسپانیا + مرکز توانبخشی Groot Klimmendaal در قالب پاورپوینت و دارای 34 اسلاید ...

تحلیل معماری مرکز توانبخشی Beit-Halochem + یک نمونه مور...

این فایل شامل تحلیل معماری تحلیل معماری مرکز توانبخشی Beit-Halochem + مرکز توانبخشی بلمونت در قالب پاورپوینت و دارای 34 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل منا...

پاورپوینت تحلیل معماری کتابخانه، معماری عمومی اثر معمار...

این فایل شامل تحلیل معماری کتابخانه، معماری عمومی اثرمعماران MAD در قالب پاورپوینت ول دارای 18 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده ا...

پاورپوینت تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر در VCU

این فایل شامل تحلیل معماری موسسه هنرهای معاصر در VCU اثر استون هال در قالب پاورپوینت ول دارای 22 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده...

پاورپوینت تحلیل معماری موزه عکاسی Xie Zilong + یک نمونه...

این فایل شامل تحلیل دو موزه با عنوان های موزه عکاسی Xie Zilong + موزه مهاجرت FENIX در قالب پاورپوینت و دارای 30 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته ...

دانلود نمونه سوالات آزمون دوره ساتر 1401 نیرو انتظامی تستی با جواب

دانلود نمونه سوالات آزمون دوره ساتر 1401 نیرو انتظامی تستی با جواب pdf

دانلود نمونه سوالات آزمون دوره ساتر 1401 تستی با جواب pdf چهار گزینه ای بدون نمره منفی


مشخصات فایل
تعداد صفحات63
حجم939 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpdf
دسته بندیعلوم انسانی

توضیحات کامل

دانلود نمونه سوالات آزمون دوره ساتر 1401 تستی با جواب pdf چهار گزینه ای بدون نمره منفی

مجموعه سوالات تستی دوره ساتر

آزمون دوره ساتر

 

شامل ۶۳ صفحه از تمامی موارد تدریس شده و مورد نیاز دانشجویان عزیز

 

ساتر چیست
 سامانه «ساتر» ( سامانه آموزشی و تربیتی از راه دور)، آموزش از راه دور و بدو خدمت برای تعداد زیادی از فراگیران درجه‌دار با کیفیت مناسب اجرایی شد که رضایت آنان را به دنبال داشت.

مجموعه سوالات تستی دوره ساتر نیرو انتظامی با حواب pdf

 


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان پسر و دختر دانشگاه پیام نور پرند

بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان پسر و دختر دانشگاه پیام نور پرند

در این تحقیق بدنبال یافتن و بررسی ارتباط بین دو مقوله عزت نفس و منبع کنترل با همدیگر بودیم


مشخصات فایل
تعداد صفحات115
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان پسر و دختر دانشگاه پیام نور پرند

 

آپدیت دوم نیز بصورت رایگان اضافه شد:
*1پرسشنامه عزّت نفس کوپراسمیت بصورت رایگان ضمیمه شد!
*2پرسشنامه منبع کنترل راتر بصورت رایگان ضمیمه شد!
 
 
چکیده:
با توجه به اینکه منبع کنترل و عزت نفس تعیین کننده نگرش فرد نسبت به دنیای پیرامون و خود فرداست و همچنین تمام کارکردها و جوانب زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد. به همین منظور در این تحقیق بدنبال یافتن و بررسی ارتباط بین دو مقوله عزت نفس و منبع کنترل با همدیگر بودیم. جامعه تحقیق ما عبارت است از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه و نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانشجویان که 30 پسر و 30 دختر هستند و روش آماری استفاد شده در این پژوهش از روش خی دو استفاده شده است. ابزار تحقیق مورد استفاده در این آزمون منبع کنترل راتر و آزمون کوپر اسمیت می باشد. 
 
پایان نامه حاضر٬ با نام  بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی- برونی) با عزت نفس  که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنین یافتن تفاوت  منبع کنترل و عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر  انجام شد.منبع کنترل که دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بنابر فرضیات راتر افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقدند که اعمالشان نقش عمده ای در به حد اکثر رساندن برون دادهای بد یا خوب دارد و افراد دارای منبع کنترل بیرونی٬ فکر میکنند برون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار انها ندارد.
 
عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود که فرد به خود نسبت میدهد و فکر میکند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند.جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور پرند بوده و نمونه انتخاب شده نیز 60 نفر از دانشجویان که شامل 30 دختر و 30 پسر بوده که در کتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.   روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به این که پژوهش دارای دو متغییر بوده که هر کدام نیز دارای دو بعد بودند روش خی دو بود.
 
 
 
 
 
کلمات کلیدی:

عزت نفس

منبع کنترل

رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل

 
 
مقدمه 
مسئله در این پژوهش این است که آیا بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان دختر و دانشجویان پسر رابطه معنا داری وجود دارد و آیا بین عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد و همچنین اینکه آیا بین کنترل دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد یا نه.  اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.
 
در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و ... شود (بیابان گرد، 1373،ص 10) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص 70).
 
عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر  1930، آلپورت  1937، راجرز  1959، سالیوان   1953، طارن هورنی   1937، جیمز   1890 ، مازلو ، 1970) از میان افراد طارن هورنی 1937 روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است. 
 
فرنچ  (1968)  و ارگو  (1972) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(1967) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، ، روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است. 
 
جورج کلی  1955 در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت ها برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، 1955، ص 3-2)
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول : کلیات موضوع
بیان مسئاله
اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
سوالات مربوط به این پژوهش
متغییر ها و تعاریف نظری و عملیاتی آن ها
منبع کنترل
عزت نفس
 
فصل دوم : ادبیات تحقیق و پیشینه نظری پژوهش
مبانی نظری تحقیق
(عزّت نفس

تعاریف عزّت نفس

تعریف انجمن ملی برای عزّت نفس (NASE):
طبقه بندی عزّت نفس:
اهمیت عزّت نفس
ب) شک و تردید درباره خود:
ج) تأیید خود:

ابعاد عزّت نفس:

دیدگاه کوپر اسمیت:
دیدگاه آلیس:
دیدگاه آدلر:
دیدگاه آلپورت:
دیدگاه بک:
دیدگاه فروم:
دیدگاه راجرز:
دیدگاه مازلو:
دیدگاه جرج کلی:
دیدگاه ویلیام جیمز:
دیدگاه ما سن:
دیدگاه گرین و پرکلر:
دیدگاه شاملو از عزّت نفس:

عزّت نفس از دیدگاه اسلام

شرایط عزّت نفس
عوامل موثّر بر عزّت نفس:
زندگی آگاهانه نخستین رکن عزّت نفس
پیش فرض های موجود در مطالعه روان شناسی عزّت نفس :
تکامل عزّت نفس
ارتباط عزّت نفس با خودپنداره و خود ایده آل:
معیارهای ارزیابی شخصی عزّت نفس:
تفاوت عزّت نفس با اعتماد به نفس:
تفاوت عزّت نفس با خویشتن پذیری:
عزت نفس بالا و عزت نفس پائین

نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس

نقش پدر خانواده و تاثیر آن بر عزت نفس  کودکان

کمک تخصصی برای افزایش عزت نفس
منبع کنترل
رویکرد های و نظریه های متفاوت درباره وضع کنترل منبع

واکنش در برابر از دست دادن منبع کنترل

منبع کنترل درونی
منبع کنترل بیرونی
ویژگی های افراد با منبع کنترل منبع درونی
ویژگی های افراد با منبع کنترل منبع بیرونی
 
فصل سوم : روش انجام تحقیق
طرح پژوهش
جامعه مورد پژوهش
نمونه روش نمونه گیری
ابزار جمع آوری تحقیق
آزمون منبع کنترل
آزمون عزت نفس
روش اجرای پژوهش
اجرای اصلی
روش آماری
 
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه
یافته های مربوطه به سوالات پرسیده شده پژوهش
تفسیر آزمون
 
فصل پنجم : نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
خلاصه این پایان نامه
یافته های مربوطه به این پایان نامه
پیشنهادات
منابع و ماخذ
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

تاثیر روشهای نوروسایکولوژی بیکر در درمان دانش آموزان ابتدایی دچار نارساخوانی تحولی

تاثیر روشهای نوروسایکولوژی بیکر در درمان دانش آموزان ابتدایی دچار نارساخوانی تحولی

هدف از این پایان نامه تاثیر روشهای نوروسایکولوژی بیکر در درمان دانش آموزان ابتدایی دچار نارساخوانی تحولی می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات300
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

تاثیر روشهای نوروسایکولوژی بیکر در درمان دانش آموزان ابتدایی دچار نارساخوانی تحولی

(مطالعه موردی:دانش آموزان 11-9 ساله شهر تهران در پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی)
 
 
 آپدیتها:
1ـ آزمون وکسلر کودکان
2ـ فرم تاریخچه موردی 
3ـ آزمون اختلال خواندن 
4ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV
 
چکیده
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد 165 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی در مقطع ابتدایی از پایه های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای  به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد 60 دانش آموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی ( از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک ) به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنیهای نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، درچهارگروه آزمایشی وگواه نوع L/p ( تعداد هر گروه 15 نفر ) به صورت تصادفی جایگزین شدند.
 
 پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروههای آزمایشی نوع L/p به مدت 20 جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS ) قرار گرفتند. اما گروههای  گواه نوع L/p، هیچگونه روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون ( بلافاصله پس از اتمام درمان ) و آزمون پی گیری ( پس از گذشت 4 ماه ) به اجرا درآمد. در پایان داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمونt  وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L گردید. همچنین این شیوه ها موجب افزایش میزان درک وسرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p گردید. ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان  ( پس از گذشت 4 ماه ) در این گروه از کودکان شد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

نارساخوانی

نارساخوانی تحولی

اختلالهای یادگیری

نوروسایکولوژی بیکر

 
 
مقدمه
در قرن حاضر، نارساخوانی یکی از مباحث چالش برانگیز آموزش و پرورش ویژه به شمار می رود. به اعتقاد پاره ای از متخصصان اختلالهای یادگیری حدود 80 درصد دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، در خواندن مشکل دارند ( به نقل از لرنر، 1997 ). ضعف در خواندن معمولاً منجر به مشکلات دیگری می شود. این گونه کودکان فرصت های استخدامی را از دست می دهند. بسیاری از کودکان به خاطر عملکرد تحصیلی ضعیف و شکست های مکرر از مدرسه اخراج می شوند.
 
فن آوری پیشرفته و اتوماتیک شدن کارها در جهان امروز ایجاب می کند که افراد تحصیلات بالایی داشته باشند. مشاغل قدیمی به سرعت منسوخ می شود و فرایند بازآموزی به صورت ضرورتی اجتناب ناپذیر درمی آید. و پیش بینی می شود کارمندان در هر شغلی به دفعات مجبور شوند به بازآموزی در حرفه خود بپردازند تا آمادگی های لازم را برای مشاغل جدید کسب کنند. توانایی خواندن به صورتی کارآمد، ابزاری مهم در بازآموزی و حفظ شغل است. به هر حال، خواندن مشکل تحصیلی عمده ای برای دانش آموزان ناتوان در یادگیری است. ناتوانی خواندن پیامدهای بسیار جدی در مورد پیشرفت تحصیلی، استخدام و موفقیت در زندگی دارد ( لرنر، 1997 ).  
 
کودکان مبتلا به نارساخوانی در هنگام خواندن مرتکب اشتباهات متعددی می شوند. این اشتباهات با حذف، افزودن یا وارونه نمودن کلمات مشخص می شود. این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار مشکل هستند، به خصوص حروفی که فقط از نظر جهت یابی و طول خطوط با هم تفاوت دارند. سرعت خواندن آنها پایین و غالباً با حداقل درک همراه است. اکثر کودکان نارساخوان توانایی رونویسی از متن چاپی را دارند، اما تقریباً آنها درهجی کردن ضعیف هستند. این کودکان ممکن است از وسط یا آخر کلمه شروع به خواندن نمایند. نارسایی در به خاطر آوردن و عدم استمرار فراخوانی موجب  می شود که فرد اسم و صدای حروف را بخوبی به خاطر نیاورد و از آن پرهیز می کنند. اضطراب آنها در مقابل تقاضاهایی که زبان نوشتاری را ایجاب می کند، افزایش می یابد، اکثر کودکان مبتلا به نارساخوانی که آموزشهای کمکی دریافت نمی کنند ممکن از شکست مستمر و یاس ناشی از آن دچار احساس شرم و تحقیر شوند. با گذشت زمان این احساسها عمیق تر می گردند. کودکان بزرگتر ممکن است احساس خشم یا افسردگی پیدا کنند و احترام به نفس پایین نشان دهند. ( کاپلان ـ سادوک، 2003 ، ترجمه رفیعی ورضاعی ). 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه 2
1ـ بیان مسأله 6
2ـ اهمیت و ضرورت مسأله 13
3ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش 15
4ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها 18
خلاصه 20
 
فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات 
بخش اول: مبانی نظری 22

1ـ تعریف اختلالهای یادگیری 22

2ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری 30

1) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز 30
2) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان 33
3) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس 43
4) دوره معاصر (از سال 1980 تا کنون) 44

3ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR 44

1) اختلال خواندن 45
2) اختلال در ریاضیات 46
3) اختلال بیان نوشتاری 48
4) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS) 49
4ـ تعریف خواندن 50
5ـ تحول خواندن 55
6ـ مدل های خواندن 56
1) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین 56
2) مدل تعاملی جبرانی 57
3) مدل پیوندگرایی 59
4) مدل آوایی 61
5) مدل ببین و بگو 63
6) مدل تعادل خواندن بیکر 63
7ـ نارساخوانی 70
1) تعریف نارساخوانی 70
2) نشانه های بالینی نارساخوانی 75
3) اختلالهای همراه با نارساخوانی 81
الف ـ اختلالهای جانبی شدن 81

ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی 82

ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها 83
د ـ تأخیر زبان گفتاری 85
هـ ـ اختلالهای ادراکی 86
و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت 87
ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD 88
ح ـ اختلالهای رفتاری 91
4) شیوع نارساخوانی 94

5) تاریخچه نارساخوانی 95

6) سبب شناسی نارساخوانی 99

الف ـ عوامل ژنتیکی 100
ب ـ عوامل عصب شناختی 103
ج ـ تقارن نیمکره های مغزی 107
د ـ غلبه طرفی مغز 111
هـ ـ عوامل حرکتی 114
و ـ عوامل شناختی 115
ز ـ عوامل رفتاری 118
ح ـ عوامل محیطی 121
ط ـ عوامل عاطفی 122

8ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی 124

9ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی 124

10ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی 131

الف ـ نارساخوانی اکتسابی 131
ب ـ نارساخوانی تحولی 140
11ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر 148
12ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر 154

13ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر 156

1) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) 156
2) نارساخوانی نوع P (ادراکی) 156

14ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L 158

15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L 162

16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر 164

بخش دوم: یافته های پژوهشی 168
خلاصه 180
 
فصل سوم: روش تحقیق 
1ـ طرح تحقیق 184
2ـ روشهای آماری 185
3ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن 186
4ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه 187
5ـ ابزارهای پژوهشی 188
1) آزمون وکسلر کودکان 188
2) آزمون اختلال خواندن 188
3) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه    علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV 199
4) جعبه آموزشی لامسه ای 203
5) برنامه نرم افزاری HEMSTIM 206
6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا 209
7ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر 211
8ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر 212
1) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS) 212
2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac) 221
خلاصه 227
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل 
1ـ ارائه نتایج کمی 229
الف: توصیف داده ها 229
ب ـ تحلیل داده ها 234
ـ تحلیل واریانس آمیخته (3 2) 234
فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: 235
فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL 241
فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP 246
فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p 252
خلاصه 258
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 
1ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها 260
2ـ محدودیتها 270
3ـ پیشنهادات 271
4ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی 272
منابع 
1) منابع فارسی 274
2) منابع انگلیسی 276
 
 
 
 
فهرست جدول ها و نمودارها
جدول ها
عنوان صفحه
جدول 1: مشخصات گروههای آزمایشی و گواه نوع L 229
جدول 2: مشخصات گروههای آزمایشی و گواه نوع P 229
جدول 3: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون  اختلال خواندن (مولفه خطای خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L 230
جدول 4: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L 231
جدول 5: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع P 232
جدول 6: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون و اختلال خواندن (مولفه سرعت خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع P 233
جدول 7: نتایج تحلیل واریانس آمیخته برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات خطای خواندن نوع L 235
جدول 8: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون در نمرات خطای خواندن گروه آزمایشی و گواه نوع L 238
جدول 9:  نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه خطای خواندن) 240
جدول 10: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (3 2) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک مطلب گروههای آزمایشی و گواه نوع L 241
جدول 11: خلاصه نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک مطلب گروههای آزمایشی و گواه نوع L 244
جدول 12: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع L) 245
جدول 13: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (3 2) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P 247
جدول 14: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P 249
جدول 15: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع P) 251
جدول 16: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (3 2) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P 252
جدول 17: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P 255
جدول 18: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P). 257
 
نمودارها
1ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه خطای خواندن ـ نوع L) 237
2ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه درک خواندن ـ نوع L) 242
3ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه درک خواندن ـ نوع P) 248
4ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P) 253
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

عظمت وجلال هر ملتی در تاریخ گذشته و در عناصر فرهنگی و تمدنی آن جامعه نهفته شده است و ایران این سرزمین پهناور با قدمتی به در ازای تاریخ و گنجینه ای از فرهنگ و ادب که در طول هزاران سال پایدار و سرافراز بر تارک تاریخ همچون گوهری می درخشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات145
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیکارشناسی ارشد

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ

بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

 
چکیده:
عظمت وجلال هر ملتی در تاریخ گذشته و در عناصر فرهنگی و تمدنی آن جامعه نهفته شده است. و ایران این سرزمین پهناور با قدمتی به در ازای تاریخ و گنجینه ای از فرهنگ و ادب که در طول هزاران سال پایدار و سرافراز بر تارک تاریخ همچون گوهری می درخشد و مایه فخر بشریت است.اصولا فرهنگ هر ملتی از عناصر مختلفی شکل می گیرد که بخشی از هویت یک جامعه را تشکیل می دهد و باعث پیوند نسلها یک جامعه با هم در طول تاریخ می شود. شاید هیچ سنتی به قدمت، نفوذ و پایداری و ماندگاری نوروز نبوده است که باعث تقویت روحیه ملی و همبستگی قومی در ایران شده باشد. پژوهش حاضر تلاشی در جهت معرفی این میراث گرانبار و کهن است که کمتر درباره علت و فلسفه وجودی آن قلم زده شده از این رو برخود وظیفه دانستم که پیرامون علت وجودی و پیشینه تاریخی و فلسفه بعضی از آداب و رسوم آن این پژوهش را انجام دهم تا گامی هرچند کوچک در جهت معرفی و حفظ و حراست از این فرهنگ کهن برداشته باشم.
 
  نوروز در لغت به معنی روز نو و دراصطلاح جشنی است که در آغاز فروردین گرفته می شود.معرب واژه ی نوروز نیز به صورت نیروز آمده است.نوروز در ادبیات فارسی گاه به نام جشن فروردین و گاه جشن بهار خوانده می شود:
  جشن فرخنده ی فروردین است روز بازار گل و نسرین است
  ولی بیشتر همان واژه ی نوروز بکار رفته است:
  بر لشکر زمستان نوروز نامدار کرده است رای تاختن و قصد کارزار (منوچهری)
  ابوریحان بیرونی در کتاب التفهبم آورده است:« از رسمهای پارسیان نوروز چیست؟ نخست روز است از فروردین ماه، وزینجهت روز نو نام کردند، زیرا که سال نو است.»
  امروزه در فارسی این واژه در دو معنی به‌کار می‌رود:
  ۱) نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری (برابری شب و روز) و آغاز سال نو
۲) نوروز خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد»
  ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سرِدا یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغدیان و خوارزمشاهیان ، نوروز را نوسارد و نوسارجی به معنای سال نو می‌نامیدند. نوروز در فارسی میانه / no ː gro ː z / بوده است. در فارسی ایران این واژه به صورت [ nou ̯ r uz ] (در گفتار عامیانه، [ no r uz ] )، در فارسی افغانستان به صورت [ næu ̯ r oz ] ، و در فارسی تاجیکی به صورت [ næu ̯ ru z ] یا [ næu ̯ ro z ] تلفظ می‌شود.
 
 
کلمات کلیدی:

جشن نوروز

فرهنگ و تمدن ایران باستان

عوامل ماندگاری جشن نوروز

 
 
 
  پیشینه
  برخی از روایت‌های تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهند. بر طبق این روایت‌ها، رواج نوروز در ایران به ۵۳۸ سال قبل از میلاد یعنی زمان حمله کورش بزرگ به بابل بازمی‌گردد.همچنین در برخی از روایت‌ها، از زرتشت به‌عنوان بنیان‌گذار نوروز نام برده شده‌است.در برخی از متن‌های کهن ایران ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری ، جمشید و در برخی دیگر از متن‌ها، کیومرث به‌عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده‌است. فردوسی که از منابع پهلوی استفاده کرده پ دید آورنده نوروز را در شاهنامه ، بدین گونه روایت کرده است که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان ، دستور داد تا در آنجا برای او تختی بگذارند و خودش با تاجی زرین بر روی تخت نشست. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدند.
  جهان انجمن شد بر تخت اوی فرومانده از فرّه بخت اوی
  به جمشید برگوهر افشاندند مرآن روز را روز نو خواندند
  چنین روز فرّخ از آن روزگار بمانده از آن خسروان یادگار
 
  آریائیان در دوران باستانی دو فصل گرم و سرد داشتند. فصل سرد شامل پنج ماه و فصل گرم شامل هفت ماه بود(زمستان کوچک و تابستان بزرگ) در هریک از این دو فصل جشنی برپا می داشتند . در کتاب التاج جاحظ آمده است :« نوروز و مهرگان دو فصل سال هستند: مهرگان دخول زمستان و فصل سرما است و نوروز اذن دخول فصل گرماست . »
 

  نوروز در زمان سلسله هخامنشیان

  کوروش دوم بنیان‌گذار هخامنشیان ، نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان ، پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود. این آیین‌ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده‌است. در زمان داریوش یکم ، مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد. شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکه‌ای از جنس طلا ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده‌است.در دوران هخامنشی ، جشن نوروز در مدتی میان ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شده‌است.
 

  نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان

  برگزاری جشن نوروز در دوران اشکانیان و ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز، از یکم تا پنجم فروردین برگزارمی‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد. جشن نوروز چندروزادامه داشت: پنج روز اول را نوروز عامّه می نامیدند که مخصوص همگان بوده و روز ششم را نوروز خاصّه می گفتند که ویژه ی خواص و نزدیکان پادشاه بود.نوروز خاصّه را نوروز بزرگ و جشن بزرگ هم خوانده اند در «نوروزنامه خیام»آمده است:
  « روز نوروز نخست کس از مردمان بیگانه موبد موبدان پیش ملک آمدی با جام زرین... چون موبد موبدان از آفرین بپرداختی، پس بزرگان دولت درآمدندی و خدمت ها پیش آورندی»
  اردشیر بابکان ، بنیان گذار سلسله ساسانیان ، در سال ۲۳۰ میلادی از دولت روم که از وی شکست خورده بود، خواست که نوروز را در این کشور به رسمیت بشناسند. این درخواست مورد پذیرش سنای روم قرار گرفت و نوروز در قلمرو روم به Lupercal معروف شد.
 
  در دوران ساسانیان ، ۲۵ روز پیش از آغاز بهار ، در دوازده ستون که از خشت خام برپا می‌کردند، انواع حبوبات و غلات ( برنج ، گندم ، جو ، نخود ، ارزن ، و لوبیا ) را می‌کاشتند و تا روز شانزدهم فروردین آنها را جمع نمی‌کردند. هر کدام از این گیاهان که بارورتر شود، در آن سال محصول بهتری خواهد داد. در این دوران همچنین رسم بود که در بامداد نوروز، مردم به یکدیگر آب بپاشند. از زمان هرمز اول مرسوم شد که مردم در شب نوروز آتش روشن نمایند. همچنین از زمان هرمز دوم ، رسم دادن سکه در نوروز به‌عنوان عیدی متداول شد.
 

  نوروز پس از اسلام

  پیامبر اسلام (ص) در ارج و ارزش نوروز می فرمایند: «فنیر وزا ان قدرتم کل یوم یعنی تهادوا و تواصلو فی الله، اگر می توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.» (دعائم الإسلام ، ج ۲ ، ص ۳۲۶) درآثار مختلف وجود دارد که برای امیرالمومنین(ع) هدیه نوروزی آوردند و نیز امام صادق(ع) در وصف و ارزش عید نوروز فرموده است:« در عید نوروز حق تعالی در روز اَلَست، از ارواح بندگان پیمان گرفته است که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند. این روز، اولین روز طلوع آفتاب، اولین روزِ وزیدن بادها و رویش گیاهان می‏باشد. در این روز، جبرئیل بر حضرت رسول، وحی آورد و بعثت پیامبر از این روز آغاز شد و پیامبر اسلام(ص)، در چنین روزی، بت‏های کافران را نابود کرد، روزی است که پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم برای ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت. روزی که آن حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد و روزی است که قائم ما اهل‏بیت(ع) ظهور خواهد کرد.(بحار، ج ۵۶ ، ص ۱۱۹)
 
  سیدبن طاووس که از دانشمندان بزرگ شیعه است درباره نوروز می‏نویسد: «و در چنین روزی مردم باید همانند روز مبعث و غدیر، با دعا و نماز و روزه به سپاس گزاری از افاضه نعمت بزرگ هستی بپردازند و با استعمال بهترین عطرها و پوشیدن تمیزترین جامه‏ها به استقبال آن روند.»  از برگزاری آیین‌های نوروز در زمان امویان نشانه‌ای در دست نیست و در زمان عباسیان نیز به نظر می‌رسد که خلفا گاهی برای پذیرش هدایای مردمی، از نوروز استقبال می‌کرده‌اند. با ظهور ابومسلم خراسانی و همچنین نفوذ برمکیان و با روی کارآمدن سلسله‌های سامانیان و آل بویه جشن های ایرانی از نو رونق یافت. آثار و قرائنی که در دست است می رساند که پس از ظهور اسلام همواره جشن نوروز برپا می شده است و مراسم آن با تغییراتی از عهدی به عهد دیگر منتقل می گردیده است. .
 
  در دوران سلجوقیان ، به دستور جلال‌الدین ملک‌شاه سلجوقی تعدادی از ستاره شناسان ایرانی از جمله خیام برای بهترسازی گاهشمار ایرانی گرد هم آمدند. این گروه، نوروز را در یکم بهار (ورود آفتاب به برج حمل ) قرار دادند و جایگاه آن را ثابت نمودند. بر اساس این گاهشمار که به تقویم جلالی معروف شد، برای ثابت ماندن نوروز در آغاز بهار ، مقرر شد که حدوداً هر چهار سال یک‌بار (گاهی هر پنج سال یک بار)، تعداد روزهای سال را به‌جای ۳۶۵ روز برابر با ۳۶۶ روز در نظر بگیرند. این گاهشمار از سال ۳۹۲ هجری آغاز شد.نوروز در دوران صفویان نیز برگزار می‌شد. در سال ۱۵۹۷ میلادی ، شاه عباس صفوی مراسم نوروز را در عمارت نقش جهان اصفهان برگزار نمود و این شهر را پایتخت همیشگی ایران اعلام نمود.در اسلام و به ویژه ٔ آیین تشیع به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده‌است و بر گرامی داشتن آن تأکید نموده اند.
 
 
 
 
 
 
 
پیش گفتار
مقدمه
 چکیده
نقد و بررسی منابع
1- خاستگاه و پیشینه نورز

2- پیوند نوروز با افسانه ها و اساطیر کهن

3- علت و چگونگی پیدایش نوروز
4- گاهشماری و نوروز
5- جشن فروردگان و ارتباط آن با نوروز

6- بررسی جشن نوروز در ادوار تاریخی ایران باستان

- نوروز در عهد ماد
- نوروز در عهد هخامنشیان
- نوروز در عهد اشکانیان
- نوروز در عهد ساسانیان
7- چگونگی بر پایی آئینهای نوروزی
- نوروز کوچک (عامه) نوروز بزرگ (خاصه)
- علت و چگونگی پیدایش چهارشنبه سوری
- مراسم چهارشنبه سوری
- مراسم فالگوشی ایستادن یا فال کوزه
- مراسم شال اندازی و قاشق زنی
8- سفره هفت سین
9- آئین سیزده بدر
10- جشن آب پاشان (آبریزگان)
- مراسم کوسه برنشین
- مراسم میرنوروزی
- حاجی فیروز
11- نوروز در کشورهای دیگر
- نوروز در هند
- نوروز در عثمانی (ترکیه)
- نوروز در چین
12- نوروز از دیدگاه اسلام
13- علت ماندگاری نوروز
- نتیجه گیری
- فهرست منابع
 
 
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود